VW nu Vertrouwen Weg

VW-logoHet was zo’n goed idee: een schone dieselauto op de markt brengen die wat uitstoot voldeed aan de strenge normen. En wat was Volkswagen trots op deze prestatie. De auto haalde de verplichte Europese tests.

Totdat in Amerika bleek dat de software in de VW-diesels die het motormanagement aanstuurt de instellingen aanpast tijdens de testsituatie. En dat in een tijd met steeds luider wordende geruchten dat de uitstootwaarden van veel automerken tijdens de tests veel lager waren dan in het dagelijkse verkeer.

VW viel daarmee hard door de mand en met VW de Duitse industrie. Made in Germany stond voor goede producten, maar nu hangt er een luchtje aan.

Het vertrouwen in Volkswagen heeft een flinke deuk gekregen. Het bedrijf als geheel is betrapt op leugens, niet door een productiefout, maar door vals spel. Het jarenlang zorgvuldig opgebouwde imago van de beste autofabrikant is nu dat van een sjoemelaar. Jaren heeft het gekost op te bouwen; in een week is het weg.

Hoe vertrouwen terug te winnen? Dat wordt een lang traject met erkennen van de misstappen, herhaling voorkomen, herstellen van de gemaakte fouten en pas over een paar jaar is het imago enigszins hersteld. Het komt nooit meer helemaal goed, twijfel blijft. Was het korte termijn gewin van de extra verkochte ‘schone’ diesels dit waard? Ik ben benieuwd waar allemaal de klappen gaan vallen.

VW zal dit wel overleven, maar de trots van weleer houden ze niet meer vol.

Dit bericht is geplaatst in Column met de tags , , , . Bookmark de permalink.